menusearch
animalnaji.ir

مراقبت از حیوانات خانگی

شنبه پنجم اسفند ۰۲
(0)
(0)
مراقبت از حیوانات خانگی

 

نفس‌نفس زدن زیاد سگ‌ها: دلایل و راهکارها

 

 

نفس‌نفس زدن برای سگ‌ها رفتاری طبیعی است، مخصوصاً وقتی هوا گرم است، ورزش کرده‌اند یا پرانرژی‌اند. اما نفس‌نفس زدن سنگین و زیاد از حد فرق می‌کند و می‌تواند نشانه‌ی گرم‌ شدن بیش از حدشان که بسیار خطرناک است، ابتلای‌شان به یک بیماری مزمن یا تجربه‌ی یک ترومای خطرناک باشد.

دلایل متداول و روش‌های درمان

نفس‌نفس زدن به سگ‌ها کمک می‌کند وقتی گرم‌شان است یا ورزش کرده‌اند، دمای بدن‌شان را پایین بیاورند. سگ‌ها برحسب اندازه‌شان در دقیقه بین بیست تا سی بار نفس می‌کشند. هرچه با وضعیت طبیعی نفس کشیدن و نفس‌نفس‌زدن سگ‌تان آشنایی بیشتری داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید متوجه تغییرات مشکوک در او شوید.

در زیر به بعضی از دلایل احتمالی نفس‌نفس‌ زدن غیرعادی در سگ‌ها اشاره می‌کنیم:

گرمازدگی یا مسمومیت. طبیعی است که سگ‌ها بعد از فعالیت سخت بدنی به نفس‌مفس بیفتند و بعضی سگ‌ها، مثل بوستون تریرها، بولداگ‌ها و پاگ‌ها، به‌خاطر پوزه‌های کوتاه‌شان بیشتر از بقیه نژادها نفس‌نفس می‌زنند. بااین‌حال، نفس‌نفس زدن سنگین می‌تواند نشانه‌ی گرمازده شدن سگ یا مصرف یک نوع ماده‌ی مسموم هم باشد.

اگر نمی‌توانید دلیل مشخصی برای این تغییر ناگهانی در نحوه‌ی نفس‌نفس زدن سگ‌تان پیدا کنید، فوراً او را پیش دامپزشک ببرید. اگر حدس می‌زنید که سگ‌تان گرمازده شده است، اول راهکارهایی را که در انتهای مقاله عنوان کردیم برای خنک کردن سگ‌تان دنبال کنید.

بیماری‌های مزمن. بیماری‌هایی مثل نارسایی قلبی، سندرم کوشینگ یا اختلالات تنفسی می‌تواند موجب نفس‌نفس غیرعادی و سنگین در سگ‌ها شود.

نشانه‌های دیگر درد یا تروما در پت‌ها عبارتند از: گشاد شدن مردمک چشم، کاهش اشتها، بی‌علاقگی به دراز کشیدن، بی‌قراری، اضطراب و لیس زدن یا گاز گرفتن محل درد.

سگ‌ها ممکن است با رفتارهایی طبیعی روی دردشان سرپوش بگذارند، رفتارهایی مثل تکان دادن دم‌شان. و ممکن است این جراحت داخلی باشد – مثلاً در اثر تصادف با ماشین اتفاق افتاده باشد. بنابراین اگر حدس می‌زنید سگ‌تان ممکن است دچار درد یا جراحتی باشد، وقت تلف نکنید و فوراً او را پیش دامپزشک ببرید.

دلایل دیگر نفس‌نفس شدید و غیرطبیعی در سگ‌ها

نفس‌نفس شدید یا سنگین نفس گشیدن می‌تواند یک نشانه‌ی اکلامپسی که به آن تب برفک هم گفته می‌شود باشد. اکلامپسی مشکلی خطرناک است که می‌تواند سگ‌های ماده شیرده را درگیر کند. پایین آمدن کلسیم خون می‌تواند منجر به ناتوانی سگ برای ایستادن یا راه رفتن شود و آلرژی‌ها، عفونت‌ها یا ناراحتی و سوزش مجرای هوا می‌تواند موجب خس‌خس یا تنفس صدادار در آن‌ها شود.

وضعیت طبیعی تنفس سگ شما هر طور که باشد، در صورت هر نوع تغییر ناگهانی و بدون دلیل ــ چه نفس‌نفس شدید باشد، چه سرفه و عطسه یا چیزهای دیگر ــ باید به دامپزشک مراجعه کنید.

سگ‌ها و گرمازدگی: رسیدگی‌های اورژانسی

گرمازدگی یک وضعیت اورژانسی و یکی از متداول‌ترین دلایل نفس‌نفس زدن سگ‌هاست. اگر تصور می‌کنید سگ‌تان گرمازده شده، خیلی مهم است که سریع واکنش دهید.

علائم گرمازدگی عبارت است از: نفس‌نفس زیاد، ضعف، بی‌حالت شدن چشم‌ها، تند شدن ضربان قلب، آبریزش دهان، تشنج، استفراغ، اسهال و دمای بدن بالاتر از ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد. درصورت امکان دمای بدن سگ‌تان را باید به صورت مقعدی اندازه‌گیری کنید.

راهکارهای زیر می‌تواند در چنین شرایطی کمک‌تان کند:

بهترین راه برای کنترل گرمازدگی، جلوگیری از اتفاق افتادن آن است. به هیچ‌عنوان نباید سگ‌تان را در ماشینی که پارک کرده‌اید تنها رها کنید. تنها گذاشتن او در خانه بسیار ایمن‌تر از رها کردن او در ماشین است. همچنین زمانی که در حیاط یا فضای باز است، دقت کنید که محل استراحت و سایه‌ی کافی برای او وجود داشته باشد.

چه زمان باید به دامپزشک مراجعه کرد

یادتان باشد، نفس‌نفس زدن برای سگ‌ها بعد از ورزش، در زمان هیجان یا گرما رفتاری طبیعی است. اما در موارد زیر بهتر است فوراً سگ‌تان را پیش دامپزشک ببرید:

  • نفس‌نفس زدن سگ‌تان یکدفعه‌ای شروع شده است.
  • تصور می‌کنید ممکن است سگ‌تان دچار درد یا جراحت باشد.
  • نفس‌نفس مداوم و شدید است و قطع نمی‌شود.
  • زبان یا لثه‌های سگ‌تان به نظر آبی، بنفش یا سفید شده است – نشانه‌ی این‌که اکسیژن کافی به سگ‌تان نمی‌رسد.
  • سگ‌تان را به داخل خانه یا زیر سایه ببرید.
  • سگ‌تان را در آب خنک فرو کنید (دقت کنید که آب سرد نباشد چون ممکن است باعث انقباض رگ‌های خونی شود) یا روی سینه، گردن یا سرش حوله‌ی سرد بگذارید. به هیچ‌عنوان با شلنگ حیاط روی او آب نپاشید چون در روزهای گرم تابستانی آب داخل شلنگ به‌شدت داغ و تا نزدیک نقطه‌ی جوش می‌شود. باید کاری کنید که درجه حرارت بدنش کم‌کم پایین بیاید.
  • آب خنک برای نوشیدن در دسترسش قرار دهید یا به او قالب یخ بدهید که لیس بزند.
  • بعد از این‌که کمی دمای بدنش پایین‌تر آمد، او را پیش دامپزشک ببرید.
  • داروها: بعضی داروها مثل prednisone هم ممکن است باعث نفس‌نفس زدن بیش از اندازه در سگ‌ها شود. اگر تصور می‌کنید داروی سگ‌تان باعث این رفتار غیرطبیعی در او شده، حتماً با دامپزشک مشورت کنید.
  • نارسایی قلبی: سگ‌ها هم مثل انسان‌ها ممکن است دچار نارسایی قلبی شوند و علائم مشابهی هم نشان دهند، مثل دشواری تنفس، کاهش مقاومت و استقامت در ورزش و سرفه کردن. نحوه‌ی درمان نارسایی قلبی در سگ شما به علت آن بستگی دارد اما معمولاً از داروهایی مثل ACE inhibitors و ادرارآورها استفاده می‌شود.
  • سندرم کوشینگ: این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که غدد فوق‌کلیوی در سگ شما کورتیزول زیادی تولید کند. در کنار نفس‌نفس زیاد، علائمی مثل گرسنگی و تشنگی بیش‌ازحد، ریزش مو و باد کردن شکم هم در سگ‌های مبتلا به این بیماری دیده می‌شود. درمان‌های متفاوتی برای این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند شامل داروهای سرکوب‌کننده‌ی غده فوق‌کلیه یا جراحی باشد.
  • اختلالات تنفسی: اختلالات تنفسی متعددی مثل فلج حنجره، ذات‌الریه و تومورهای ریه می‌توانند منجر به نفس‌نفس زیاد سگ‌ها شوند. درمان‌های این اختلالات به وضعیت و میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد.
  • جراحت و درد: سگ‌ها وقتی درد می‌کشند نمی‌توانند آن را با زبان ابراز کنند، به همین دلیل این ما هستیم که باید بدانی دنبال چه بگردیم. نفس‌نفس زیاد و غیرطبیعی یکی از علائمی است که می‌گوید سگ‌تان ممکن است دچار جراحت یا درد باشد.
گالری تصاویر محصول
تصاویر
بیشتر
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
پشتیبانی انلاین
سلام! برای برقرای ارتباط لطفا کلیک کنید.
لطفا شرح درخواست خود را بهمراه توضیحات مرتبط ارسال بفرمایید
محمد
پشتیبانی واتساپ
چطور میتونم کمکتون کنم؟